Western Journalism and the Ukraine Crisis

8 Jan

gessen

Guest:

Keith Gessen, journalist, translator, and writer. He’s one of the founders of N+1 Magazine and the translator of Kirill Medvedev’s It’s No Good: Poems / Essays /Actions. His most recent article is “Western Journalists in Ukraine” part of N+1’s special symposium on Ukraine.

There are a few texts mentioned in the interview. Here they are for those interested:

Where Foreign “Experts” and “Political Scientists” on Russian Television Come From

5 Jan

B3EAFC28-2E0D-4B9F-A0A0-B2E25EA96FC7_cx0_cy10_cw0_w800_h450

One of the outcomes of the Maidan Revolution, Russia’s annexation of Crimea, and the ensuing war in the Donbas has been a marked explosion in Russian propaganda. So much so that dissecting it has become a genre in and of itself. Indeed, over the last two years an entire discursive universe has emerged to analyze, adjudicate, and combat Russia’s “weaponization of information.”

Alexey Kovalev’s “Hello, is this Noodle Remover?” is a recent example of this effort sniff out the stink in the Russian media’s bullshit. And what large steaming piles of bullshit he’s found.

Below is a translation of one of his posts (I originally saw it on Maximonline.ru. My translation is of that text) that caught my eye. Links between the Kremlin and American and European rightwing groups has been well documented. So that fact that neo-Nazis, LaRouchies, and other fringe rightwing characters find their way on Russian television is that surprising. Perhaps what is novel about Kovalev’s post is that the circle he uncovers all seem to be one degree or so from the Kremlin.

This is not to say that Russian television has the monopoly on the tin foil hat brigade rolodex. Anyone with enough patience to look askew at Fox News will notice Birthers, 9/11-Truthers, and other conspiracy mongers gracing their screens. Nevertheless, what attracted me to this particular post are the wacky neighbors Russian state media has cozied up with (I have somewhat of a strange fascination with cultists of the Right and the Left) and how this confirms my belief that Russian propaganda is so propagandistic—turned all the way up to 11—that it’s essentially a (unwitting) parody of itself. It’s all very meta.

Where Foreign “Experts” and “Political Scientists” on Russian Television Come From

Alexey Kovalev

Hello, is this Noodle Remover?

These experts appear on domestic Russian channels like the Russian State Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK) and for the foreign market like RT and Sputnik. They are used for legitimizing propaganda talking points abroad: You see, we didn’t come up with all this about America being treacherous. Even American experts say so.

There’s quite a small set of people who migrate from story to story where they are introduced as “experts,” then “analysts,” and then as “journalists and writers.” Even though they aren’t considered experts in their own country. In Russia, this could be the speaker of parliament, the heads of large state-owned corporations, or someone who serves in some other high governmental post and as such spin the most elaborate conspiratorial nonsense for the public. And it will be printed in the state media, and no one will raise an eyebrow.

But in the West, unlike in Russia, the idea of a reputation still carries some weight. And even if people hold some very fringe views or flirt with conspiracy theories, they try to keep it to themselves if they want to serve in high office. Those who can’t manage to keep their love for tin foil hats quiet are left with only a small number of websites for their small circle of adherents or channels like RT where their fantasies are broadcast live to a considerably larger, though on a global scale still marginal, audience. So first they make it on RT, and then from there they land on Vesti as “experts” who on closer examination turn out to be village idiots, swindlers, and outright Nazis.

Where do they get all these people? Does some unknown VGTRK editor sit there and come up with some reputable foreign expert to put on air to talk about American plots?

Let’s try to sort this out with a Vesti story on “armchair experts” as an example.

Take, for example, William Engdahl [3:40 in the Vesti report] who says that “the US government has concocted a entire plot to demonize Russia.” Engdahl is the author of numerous books, articles and speeches about the dangers of GMOs, that global warming is a myth, and that the CIA is behind every incident in the world, from the 1979 overthrow of the Shah of Iran to the Egyptian Revolution in 2011. He often appears on RT, and in particular on the program Truthseeker in July 2014, the same episode about “crucified children” that was eventually taken off the air after numerous viewer complaints.

If Engdahl is introduced as a “writer and political scientist” in the Vesti story, here he’s an “investigative journalist.”

 

In addition, Engdahl is a regular contributor to the Centre for Research on Globalization and frequently publishes on the website globalresearch.ca. Noodle Remover has already written about  why this site is a valuable source for various “analysts” and “political scientists” for Russian television. And Michel Chossudovsky, the Centre for Research on Globalization’s founder, is on the scientific council of the Italian magazine Geopolitica, whose editor, Tiberio Graziani, in turn, sits in the high council of the International Eurasian Movement, whose leader is Aleksandr Dugin. If you don’t already know who this is, then read on, so I don’t have to tell you. In general, in just a few years this multifaceted personality has morphed from a “nutty professor” into one of the most influential Russian public intellectuals with a huge impact on domestic and foreign policy. There’s perhaps nothing that demonstrates Dugin’s attitude toward Russia’s leadership than this quote from 2007. His views haven’t changed much since:

“There are no more opponents to Putin’s policy, and if there are, they’re mentally ill and need to get their head examined. Putin is everywhere, Putin is everything, Putin is absolute, Putin is indispensable.”Alexandr Dugin, the leader of the Eurasian Movement, at a reception for Izvestiia newspaper September 17, 2007.

There is an Italian magazine for far right intellectuals that supports Putin on the principle “the enemy of my enemy” (the main criteria is to be against America), and there on the scientific council is Engdahl on the next line after Dugin. We can assume that Engdahl is personally acquainted with Dugin and through him he enters the minds and offices of the highest managers, including the heads of VGTRK, and not put on air on the personal initiative of some junior editor.

It seems that generally European right-wingers, neo-Nazis, Eurosceptics and various conspiracy theorists in Dugin’s orbit are the main source of “experts” for Russian television. And not just for television. Take for example, Manuel Ochsenreiter, who appears regularly on RT and Russian television channels as a “journalist.”

Manuel Oschsenreiter, editor of the neo-Nazi magazine Zuerst! on Channel One.

 

Of course, the journalist Ochsenreiter is more specifically the editor of the far right journal Zuerst!, which has been involved in several scandals in Germany (for example, the publisher Bauer dropped the magazine due to its sympathy for Nazism). Moreover, Ochsenreiter isn’t just a frequent commentator on Russian television; he was an “observer” to the “elections” in the Luhansk People’s Republic, which is defending itself against the aggression of the fascist junta. All with the help of a real German neo-Nazi, who publishes a German magazine about the glorious victories of the Wehrmacht.

 

This is literally the cover of the magazine Deutsche Militärzeitschrift, which Ochsenreiter edited until 2011.

 

Continuing with the Vesti story. Jeffrey Steinberg comes on next after Engdahl [at 3:51]. Steinberg is an author for Executive Intelligence Review which is published by the so-called LaRouche Movement. This “movement,” to put it kindly, is actually just a bunch of LaRouchies—a quasi-fascist cult with fairly seedy rituals (read about “ego-stripping“, for example). Their views are also purely cultish and conspiratorial. LaRouchies, for example, are completely nuts about the British royal family, which, in their view, are to blame for all of mankind’s troubles, Queen Elizabeth II personally controls the drug cartels, and so on. Jeffrey Steinberg, for example, claimed in an interview that Princess Diana didn’t die in a car accident but was killed by British intelligence on the orders of Prince Philip (Conspiracy theories that Diana was murdered and didn’t die in an accident are popular). EIR magazine regularly publishes covers like this:

 

As you probably guessed, American magazines with such covers and viewpoints, while they aren’t illegal to publish (try to imagine something like this in Russia), don’t enjoy a massive following, to put it mildly.

Are they active in Russia? First, there’s a LaRouche office in Russia—the so-called Schiller Institute. And the Executive Intelligence Review has a Russian website with all the same stuff as the original only it looks even more insane in Russian:

 

British agents and advocates for genocide organized the American imperial coup in Ukraine. My God. However, they just didn’t show up yesterday. Lyndon LaRouche himself has been regularly interviewed on RT since 2008.

But he also didn’t appear out of thin air. The thing is, Lyndon LaRouche isn’t the personal and longtime friend of just anyone, but of Sergei Glazyev, the adviser to the President on regional economic integration. Here’s LaRouche and Glazyev together at a joint press conference in 2001:

 

And here’s a personal congratulation from Glazyev to Lyndon LaRouche on EIR‘s Russian site:

 

As you can see, these “experts” and “analysts” on the Russian television aren’t picked out of thin air or by the whim of broadcast news editor, but from the friends of those in the highest levels of the Russian government. Dugin, Glazyev, and the Rodina Party have close ties with the European and American far-right, neo-Nazis and other yahoos, who are dragged on television as influential Western political scientists and journalists when they really aren’t. And they are so very pleased when they’re let on television. Even if they’re introduced as important people in Russia and not back home. The Rodina Party, which Glazyev belongs, is also a major supplier of a variety of hand-fed “experts” for television. For example, Vesti has constantly quoted John Laughland at least since 2002:

 

Now Laughland is cited as the “Director of Studies at the Institute of Democracy and Cooperation.” The respectably named Institute of Democracy and Cooperation, or the Institut de la Démocratie et de la Coopération is headquartered in Paris. Only Laughland is not really he director of this institute nor is any Monsieur for that matter. It’s Natalia Narochnitskaya, a former Duma deputy from the Rodina party from 2003 to 2007. Putin personally appointed her as director.

Narochnitskaya has also been good friends with Laughland for ages.

John Laughland and Natalia Narochnitskaya

 

The Institute for Democracy and Cooperation is an NGO officially established and financed from Russia. So, if you see such experts on television, don’t be fooled by the Institute for Democracy and Cooperation and Mr. Laughland criticizing NATO, America and democracy. It’s all for the homeland. In such cases don’t let your noodles hang on your ears and stay by the phone.

PS: Noodle Remover thanks Anton Shekhovtsov, whose profound research has provided a lot of useful leads on the links between the Russian political establishment and the European and American far-right.

2015: The Year of the Downward Spiral

29 Dec

Novogodnyaya-vechernyaya-Moskva-2015-11-676x450

Recent reports in Vedomosti and RBK dovetail nicely with the editorial I’ve translated below from the folks at OpenLeft.ru. Vedomosti predicts that in 2016 Russia’s economy will only worsen—the price of oil will be cheaper, inflation higher, incomes lower, and the ruble weaker. Along these lines, RBK evaluates the growth of social protests in 2015 and suggests that the trend will only continue after the new year. These social actions are a different animal from the protests of 2011-2012. Then Putin could simply wait out angry urbanites with only yielding to a few minor, and mostly cosmetic, concessions. The subsequent tightening the screws effectively neutralized the more radical remnants.

But Putin did something else in 2012 that was no less important to neutralize the threat from the streets. He shifted his constituency away from the cosmopolitan urban classes to the so-called “silent majority” of the working classes in the provinces. This Nixonian move incorporated heavy doses of populism, patriotism and conservative identity politics. Putin’s “populist turn” never contradicted elite rapaciousness. It was never meant to. Elite acquiesces was the other side of coin, and in many ways only continued, not contradicted, the tenor of his first two terms. And until recently, this unity of opposites worked.

As the editors of OpenLeft.ru write below, the social protests of 2015 symbolize the potential fracturing of the “Putin consensus.” It is this splintering of “national unity” that poses the greatest threat to the system. This is not to say that the Putin system is teetering on the precipice as many would like to imagine. Rather it looks to face challenges that expose one of the “third term’s” inherent weaknesses—the system’s lack of political and economic flexibility and dynamism. One of Putin’ successes has been his ability to sell “stability” as legitimization for his continued rule. Now legitimacy is under pressure as “stability” slides into ossification. As the editors suggest, in the context of the economic downward slide, attenuating those pressures might require pitting the two inherently contradictory elements of the “Putin consensus” against each other.

2015: The Year of the Downward Spiral

Editors, 25 December 2015
Summing up the past year

The system Putin built wants to appear unchanging: it is based on “stability”, that is, the illusion that there is no alternative to its policies and authority. Analysts’ numerous apocalyptic prophecies signaling the impending collapse are the flipside to “stability.” This past year has witnessed the end to “stability,” but the collapse has not occurred. Instead, a third option between stasis and disaster has prevailed: The quickening oscillation of a downward spiral.

The main elements of the Putin system remain in place, but it’s clearly obvious this very system cannot cope with the deep and extensive crisis. It’s a crisis of incomes of the population (their unprecedented fall since the 1990’s); the crisis of the social sphere (the authorities’ rousing populist statements are not able to conceal their deadly policies of austerity: pervasive “optimization”, budget cuts and the increased pressure on the public sector, and the freezing of pensions); the crisis of regional budgets, upon which the federal center unloaded the main burden of social spending; and the crisis of the Putin economy and its inability to find new engines of growth.

In the context of contracting incomes Putin’s politico-economic system can no longer conceal its predatory nature. The novelty of the past year has been the attempts to resolve budget shortfalls while at the same time filling the pockets of officials and businessmen close to the government with the help of new taxes and fees. It’s not just the Platon system, which provoked the most significant social protests this year, but also tax increases on small businesses, the introduction of paid parking, and additional charges for utilities. The population will pay, that is those who still have something to pay with, for the crisis and so that state corporations and Putin’s friends will have “a very large amount of money.”  The conflict is unequivocal: the minority of haves are against the majority of have-nots.

This conflict is becoming more pronounced. It’s not just about the truckers’ protests. The number of labor protests is rapidly growing. According the Center for Social and Labor Rights (TsSTP), the number of protests has increased by more than a third, 37percent, compared to last year, and more than half, 53 percent, to previous years (2008 – 2013). Petr Biziukov, an analyst at TsSTP, concludes that the quantity of protests has transformed into quality. “Physicians’ protests across the country, as well as the truckers’ protests comprised dozens of regions, and showed that the new kind of protests will be connected by a network rather than by local actions. Interregional, multisectoral and even intraregional actions arise more often. It seems that in this instance, the transition from local (isolated) protests emerging in disparate industries to networked actions uniting workers and organizations from different industries, cities and regions under the same slogans is a qualitative shift in the Russian protest movement.”

labor

The “patriotic” consolidation over the last two years, the only purpose of which has been to mask the fundamental conflict of Russian society—the minority haves against the majority have-nots—has stopped working. The “Crimean Consensus” presaged this rift. Surveys show a decline in the public’s confidence in the media which throughout the “third term” has played a major role in maintaining the illusion of national unity against numerous internal and external enemies.

Boris Nemtsov’s murder and the perpetual “Bolotnaya Case” has completely demoralized the urban White Ribbon movement. However, though today’s urban middle classes are forcibly denied political rights, it doesn’t mean that they will not try to go back into the streets. This return, however, won’t be a simple replay of 2011-2012 but will be tied to the current crisis. Only time will tell what form it will take: part of a broader social coalition against austerity or an attempt to mobilize around the 2016-2018 election cycle.

The “Putin majority’s” potential collapse contributes amazingly to Russia’s cynical and unprincipled foreign policy which experts prudently call “the predominance of tactics over strategy.” Faced with a deadlock in the Donbas, Russia “has shifted the theater of war” and rushed into Syria to restore relations with the West. For the Kremlin, the bombing of Syria is a trump card in the “Great Game”, but it is by no means a game for Syrians: it’s a horrific civil war, the end of which Russia’s participation only delays, and whose bombing results in civilian deaths. Russia’s bombs are no less deadly than those of the United States, England, and France.

It’s unknown how much longer the authorities will be able to spin their adventurous imperialism for “restoring Russia’s place in the world.” To keep its own citizens eyes on the illusion that the Syrian adventure is “a war without consequences,” the ruling elite has resorted to regularly falsifying the numbers of military casualties. Another glaring example of this information strategy was the two weeks of deliberate deception about the true cause of the passenger deaths in the A321 Russian airliner over Sinai. In Russia itself, the mass production of external enemies has acquired the traits of a petty and despicable farce. The harassment of Turkish citizens in the last weeks of the year are an especially disgraceful page in this history.

The accelerating economic and social crisis exposes the existing regime’s limited room for maneuver and its stunning lack of flexibility. At the present moment it is practically incapable of reforming itself, or at least, significantly restraining the elite’s appetites. The regime with the country in tow can only barrel downward and bitterly defend “their own” from public criticism, intensify repression, defiantly refuse to make concessions to demands from below, and cut off any possibility for unauthorized political participation from above.

The country enters a new year fearful of the still hidden future, but the “grapes of wrath” are clearly ripening.

The Payback for Work

27 Dec

Photo: Natalia Fomina / Novaya gazeta

Photo: Natalia Fomina / Novaya gazeta

For all intents and purposes, Russia’s official unemployment rate remains quite low for an economy in recession. The Russian Statistical Agency reports that the official unemployment rate in October-November went from 5.5 percent to 5.8 percent. This is still a far from the rate in February 2009 when official unemployment hit a high of 9.4 percent. The recession of 2008-2010, when GDP in Russia fell from 2.65 percent in January 2008 to -3.53 percent in April 2009, continues to overshadow Russia’s current economic woes. The crucial difference between then and now is that there’s no rebound of global oil prices in sight, sanctions constrict borrowing Western capital, and the Russian government has chosen austerity as a means to climb out of the doldrums.

Despite the low numbers, unemployment in Russia is subject to a myriad of concealments. There’s the standard measurement problem where unemployment figures only record people registered as unemployed. Many people in Russia, like in the US, slip through the statistical cracks.

Nor does the federal unemployment rate reveal the variation of regional unemployment where the variation can range from a low of 1.4 percent in St. Petersburg to a high of 30.7 percent in Ingushetia.

But unemployment is also increasingly hidden by long term unpaid mandatory furloughs. Workers are technically employed. They are just not working. Or getting paid. As Moskovskii komsomolets explains:

Hidden unemployment is one of the most important indicators. In a crisis, many businesses are compelled to place employees on long-term unpaid leave and save money for employee severance. While such official reductions of staff do not impact the unemployment level, it actually only makes the situation is worse. Because they are not technically laid off, it is impossible [for workers] to register as unemployed and receive any state assistance. The artificial creation of positive unemployment data helps maintain the authorities’ approval ratings. Currently, the number of people in unemployed limbo is much greater than last year.

Another problem plaguing workers is wage arrears. As this chart shows wage arrears have almost doubled in 2015:

wagearrears

 

As the article below shows, all this talk of dry statistics are the stuff of a cold-hearted social scientist. The fetishism of figures elide the humanism of Tatiana’s story as a furloughed worker from the AvtoVAZagregat parts factory in Togliatti and the effort by her fellow workers to recoup 52.5 million rubles ($743,200) in back pay from their employer.

The Payback for Work

How people on unpaid furloughs spend their time.
By Natalia Fomina
Special Correspondent for Novaya gazeta in Samara

You can talk to a PhD of whatever social science and hear all about economic instability, the financial crisis, the fall of the ruble, the GDP and government spending. And you can meet people who find themselves on six months of unpaid leave. Only they will talking about something else . . .

Until recently, AvtoVAZagregat was one of the largest parts supply factories in Togliatti. At the beginning of July 2015, AvtoVAZagregat stopped production. Since June, two and a half thousand of the company’s employees have not been paid a salary. On September 15, this fact provoked a criminal case under Article 2, Section 145.1 of the Criminal Code (The failure to pay full wages for more than two months out of self-serving or other personal interests).

Tatiana is one of those who has not been paid. She’s 52 years old. She’s worked at the AvtoVAZagregat plant as a quality inspector since 1995, that is for 20 years. She’s worked the last twelve in the assembly shop. It’s in the assembly shop where the car seats we’re accustomed to take shape. They undergo pre-cutting work, packaging, handling, palleting, assembly, sealing, inspection and labeling. Tatiana worked as an inspector. Until they stopped paying her. No, she still went to work for another month, and would have gone longer but they started to remove equipment from the factory and there was nothing left to inspect.

We meet on Revolution Square in Samara behind the Lenin monument where you can see the historic building of the regional court where the young Vladimir Ulyanov served as a lawyer. We go to the awful, but cheap café Zhili-Byli, where it smells of wet floors, cheap perfume and cabbage.

“Oh, good it’s warm!” Tatiana says and refuses to order food. “I don’t spend my own money,” I say decisively speaks. “It’s a business expense!”

Tatiana smiles. She decides to eat a hamburger patty and drink tea. As we wait for our order she says:

“I think things could have been different if we still lived in a house. With my husband and mother. I would have really worked the garden. You can not only live well from it but you can also regularly earn a living from a vegetable garden. We have women who breed ducks, this is also an option. And then I wouldn’t care for this factory and its manager. But our house burned down more than ten years ago,” she continues after a measured pause, “I buried my mother, I lost my husband.”

I’m silent. When we agreed to meet, Tatiana sent her picture. There she stood just near the once-upon-a-time-gingerbread house that is now lopsided on both sides. Sitting next to the elegant elderly lady is a tall man in a vest.

“And . . your husband . . . too?” I ask hesitantly: it’s awkward to specify such things. “I lost him.” This could mean anything.

“Not exactly,” Tatiana reassures me, “It’s not you. My husband’s in prison.”

The tea arrives. And the burger cutlets. Tatiana saws off a piece with her fork and continues: “We celebrated the New Year . . . my mother lived with us then, where could she go with a fractured hip, she slept in the kitchen. We sat, drank, I put out hors d’oeuvres. Well, we sat and sat, mother on crutches, it was a good thing she held her tongue, but when she opened her mouth, it was the same over and over: you cock sucking bastards, you cock sucking bastards. I don’t even know who she’s going on about. Then we went for a walk with her, there were firecrackers and everything. We hung around for a long time, like frozen icicles, and drank more vodka to warm up in the fresh air. We heard the fire engine sirens. Who knew it was for us. Of course, at first, we didn’t think it was our house burning. On the contrary, I thought there was some bonfire through the passageway. We came back and our house was gone, a horrible stench of smoke rose from the ruins and a crowd of people—neighbors, firefighters, and police. Not a single cup or spoon. Or blankets. It all burned.”

A manager sits at the next table with office workers. Young people dressed in suits discuss their annual bonus. A 100,000 rubles to some, 200,000 to others. Tatiana listens, furrows her brow, and continues the story: “Well, mom was burned alive then. She didn’t have time to get out of the house and open the door. Her aluminum crutches were far from her, they were found in the kitchen, she crawled to them but didn’t make it. And there aren’t any bars on all the first floor windows.”

The waitress asks, do you want anything else? Tatiana looks at me inquisitively. I ask for a brandy. Tatiana raises an eyebrow. Waitress quickly bangs down a decanter and two glasses on the table.. The oily brandy splashes around in the decanter kind of like crude oil.

“Well, then the firemen said: “It was arson.” I still don’t believe it was my husband. So, he always disliked mother. But to do this! ”

Tatiana falls silent. Then she says: “I wouldn’t have pulled through it if I hadn’t been working. It was in 2003 and things were very good at the factory. You probably don’t remember, we just adopted a new quality standard, the ISO 9000, it was nearly the first time in Russia. We won a Swiss medal. “For impeccable business reputation.” We received the “Russian National Olympics” award in all areas. I won’t lie, they paid us well then. And not just during working time! A standardized working day takes up time. There’s the morning when you go out to the factory. Then there’s a lunch break, when you eat soup and a main course in the canteen. There’s the evening when you go past the guard’s desk, through the shops and back. All the same people are on the minibus, since day in and day out we always take longer shifts, especially me, why me? I don’t have a home or family, I lived in a in a dorm and in public housing, and only after seven years I finally got the insurance money [from the fire] and was able to buy an apartment. And now I live alone in an apartment. When you have nowhere to go and nowhere to come back to in the evening, it’s hardly anything. It’s not even a new life, it’s no life whatsoever.

In October, the Samara Regional Arbitration Court will consider six companies’ requests to be included in AvtoVAZagregat’s bankruptcy. Between July and October over fifty lawsuits worth more than 340 million rubles have been filed against the company.

“My husband still has three years left on his sentence. Yeah, I visit him, as it should be. They give relatives long term visitation. We’re not divorced. I’ve told you that I don’t believe that it was him, right? Tatiana twirls an empty glass in her hands.

I nod as Tatiana speaks.

“I don’t know what happened to me back then. Reactive psychosis, says the doctor at the psychiatric hospital. Thankfully, everything is alright now. I’m as healthy as a bull. In September, I got a job in a florist shop arranging bouquets. I should say it’s awful work. The shop is cold because the flowers love it. There’s ice water in the planters. Look at my fingers!”

Tatiana shows me her hands. Red fingers jump out from under the wooden table. Her nails are cut at the roots. There’s a watch with a leather strap on her left wrist. She takes the glass and empties it in a single gulp.

“Honestly, I don’t think they’ll pay us our back pay. There are women at VAZ trying to but it’s not likely. Our women trying to rebuild at VAZ, but it’s not likely. There’s nowhere for them to go and next year they’ll start a four day work week.” she says between sips of watery tea.

An hour later I close Tatiana’s taxi door for her ride from Samara to Togliatti. It’s 300 rubles a person and you need to wait for four before leaving. On closer inspection, the driver is Tatiana’s former co-worker—a mechanic in the AvtoVAZagregat welding shop and has been out of work for six months. “A welder for life,” he says and promises to drive Tatiana for free. As one of his own.

According to the latest figures, AvtoVAZagregat owes more than 1,400 employees a total of 52.5 million rubles. As of today, the prosecutor’s office has filed over 905 lawsuits on behalf of employees. “As the work proceeds, about twenty claims go to court a day. By the organization’s count, 16.5 million rubles have been given out to employees. In addition, there are126 more enforcement proceedings at the bailiff,” reports the regional prosecutor’s press service. In early September, there were repeated rallies in support of the workers in Togliatti and Samara.

 

Revisiting Nashi and Russian Youth Politics

17 Dec

Guest:

Julie Hemment, Associate Professor of Anthropology at the University of Massachusetts where she specializes in Russia, post-socialism, gender and transition, non-governmental organizations (NGOs) and global civil society. She is the author of Youth Politics in Putin’s Russia: Producing Patriots and Entrepreneurs.